carolinharnesund.blogg.se

Bor i ett rött litet torp pĂ„ ett berg mitt i dom VĂ€stgötska skogarna. Lever ett lugnt & stilla liv med mina djur. đŸŒČđŸŒŸ

Lamm, lamm, lamm 💙

Publicerad 2016-03-30 22:38:21 i AllmÀnt,

Efter en lĂ„ng dag har jag & London Ă€ntligen tĂ€nt i braskaminen och krupit ner under en filt. London har redan slocknat och jag Ă€r sĂ„dĂ€r hĂ€rligt trött i kroppen.. SĂ„ som man bara kan bli efter en heldag med arbete ute i friska luften. ☁

Lammen har börjat anlĂ€nda i en rasande fart. Sju smĂ„ ull-rumpor har det kommit hittills. Det Ă€r Ă€ndĂ„ bara en mjukstart inför vad som komma ska. Denna tiden pĂ„ Ă„ret Ă€r helt klart den allra mysigaste nĂ€r man lever som jag gör, men ocksĂ„ den med mest jobb. Fast det kĂ€nns inte riktigt sĂ„ heller för det Ă€r ju det hĂ€r jag vill göra. Det Ă€r inte det minsta jobbigt att nappa lillkillen Arv det sista man gör pĂ„ kvĂ€llen. Eller att gĂ„ upp klockan tvĂ„ pĂ„ natten och göra det igen. Okej, vid sex Ă€r det motigt men det gĂ„r. Flaskan vid elva, dĂ„ gĂ„r det lĂ€ttare igen. 


Som sagt. Det Ă€r mycket jobb nu. Eller rĂ€ttare sagt, det tar lĂ€ngre tid Ă€n vanligt. Tackorna som inte lammat ska passas, halm ska ströas, hö ska fyllas pĂ„ i alla foderhĂ€ckar (det brukar vara en stor annars) & det ska finnas fĂ€rskt vatten nĂ€stan hela tiden i lamm-boxarna. Det Ă€r kraftfoder i olika stater som ska delas ut nĂ„gra ggr per dag beroende pĂ„ antal lamm, Arv ska ha nappflaska & Labolina ska ha ögonsalva. Agda ska ha sin kvĂ€llsgos. Bea vill ha öronkli. Och sen Ă€r det Ă€ven sĂ„ att ibland fastnar man bara.. NĂ€r Lill-Fritz fĂ„r ett glĂ€djeryck & skuttar runt, runt i sin lilla box runt mamma & lillebror. DĂ„ blir man sittande. Det gĂ„r inte att titta sig mĂ€tt pĂ„ lamm helt enkelt. 💙 



Dom ger smĂ„ nĂ€ande lĂ€ten ifrĂ„n sig. Dom luktar gott. Och dom Ă€r sĂ„ söta nĂ€r dom hoppar runt.. Och sen tvĂ€rt blir dom jĂ€ttetrötta & trillar ihop i en liten hög. Och somnar pĂ„ momangen. Man Ă€lskar dom bara rakt av. Och man gĂ„r runt med lycko-bubblor i magen hela tiden trots sömnbristen som kommer pĂ„ köpet med napp-lamm. 


En bidragande faktor till att allt gĂ„r sĂ„ bra.. Och att jag kĂ€nner dom dĂ€r bubblorna. Är mina helt fantastiska vĂ€nner som stĂ€ller upp i vĂ„tt & torrt. Även min mamma. Jag Ă€r sĂ„ jĂ€kla lyckligt lottad som har sĂ„ fina mĂ€nniskor runt mig & djuren. Ni Ă€r vĂ€rda mer Ă€n eran vikt i guld. Och jag hoppas dom förstĂ„r hur mycket jag vĂ€rdesĂ€tter deras insats. ❀ Det Ă€r vĂ€ldigt fint att vara jag ibland. 





Kommentarer

Postat av: Suss

Publicerad 2016-03-31 07:01:58

SÄ fina smÄ lamm. FörstÄr att det Àr fullt upp med de smÄ. Kram Suss

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-03-31 16:56:02

Blir ju lĂ€tt att hjĂ€lpa till nĂ€r det Ă€r vĂ€rsta sötnosarma man fĂ„r greja med 😍

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-03-31 16:56:03

Blir ju lĂ€tt att hjĂ€lpa till nĂ€r det Ă€r vĂ€rsta sötnosarma man fĂ„r greja med 😍

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela