carolinharnesund.blogg.se

Bor i ett rött litet torp på ett berg mitt i dom Västgötska skogarna. Lever ett lugnt & stilla liv med mina djur. 🌲🌾

Det där med får-året. 💙

Publicerad 2016-12-15 23:18:49 i Lantliv,

Jag blev ombedd på instagram att dela med mig av mina skaffa får tips. 

Alltså, det är jättesvårt. 🙈 
Jag har ju haft och vuxit upp med alla djur utom just får. Men jag gick i alla fall en fårkurs på vuxenskolan i Borås innan. 


Jag lärde mig mycket om foderstater, när man behöver ge selen och vilka mineraler vilka fårraser ska ha. 


Sen köpte jag mina första fem får. En blandning mellan texel/finull. Och jag tror att man behöver gå på känsla jättemycket. Man behöver lära känna sina djur väl så man märker direkt när dom inte är helt som vanligt. Och jag har lärt mig mycket på mina misstag. Men min bibel är Erik Sjödins bok Får. Jag kan verkligen rekommendera den. 
Jag brukade även i början ha en utskriven kalender på fåråret. Man hittar den om man googlar. Så man vet precis vad man ska göra när. 


Om jag ska beskriva mitt år kort. På vintern går alla tackor inne. Tillsammans med baggen. Vi har köttfär så deras brunst är inte bunden så framåt januari får baggen gå i en egen Box för att slippa alltför stora spridningar på lamningar. Dom har fri tillgång på hösilage med hög ts-halt. Får ca 1,5 dl kraftfoder var morgon och kväll. Baggen får mer mer under betäckningsperioden. Vatten får dom i nya hinkar tre ggr per dag eftersom får är kinkiga med att dricka. 

Det räcker att en klöv varit i så vill dom inte dricka det. Saltsten har dom alltid. Och en mineralbalja utan koppar eftersom vi har en del texel. 


Fram i mars ökar jag upp foderstaterna på kraftfoder för tackorna som ska lamma. Nästa är lammen beräknade till april eftersom jag släppte på baggen lite senare än vanligt, men man vet aldrig så nu börjar man titta till dom oftare och en gång på natten. När lamningarna börjar har man en egen Box till dom klar. Mammor med ett lamm får vara där fyra-fem dagar. Två lamm en vecka. Tre lamm tio dagar. Man behöver ha en värmelampa uppriggad, vattenhink för mamma utom räckhåll för lammen och en höhäck. Inom första dygnet efter lamning får tackan inget kraftfoder. Det behöver även vara nystrött i boxen. Vi använder grindar för BB-avdelningar så dom ändå kan se varandra. Vi brukar ge lammen selen när dom är en dag gamla. 

Tackorna bör vara nyklippta innan lamning eftersom det är lättare för lammen att hitta rätt då. Man behöver se till att lammen får i sig råmjölk nästan med en gång. Det är liksom dynamitmjölk. Lamm som hinner bli nerkylda ( under 37) kan inte äta fast dom måste. Då får man ta en hink typ. Petflaskor med varmvatten i ich försöka lägga dom däri.. Så dom får upp tempen så dom kan äta. Just den här första råmjölken är superviktigt. 

Ibland måste man tvinga i dom. Och då är det alltid bra att ha tagit lite råmjölk och fryst in. Så ger man det till slöa lamm om mamman inte har så mkt. En risk är att dom får det i lungorna när man ger i spruta så därför stoppar man lillfingret i mungipan för att stimulera sugreflexen.. Och ger mjölken sakta. 


Och när tackor lammar.. Ibland händer det att man måste gå in och hjälpa till. Viktigt är att man använder glidmedel, är försiktig. Inga långa naglar. Och handskar är bra om man har. Oftast är det bara att gripa tag om två små klövar och dra när tackan har en värk. Aldrig där emellan. 

Ibland ligger dom helt fel. Lammen ska komma som en dykare med huvudet vilande på frambenen. Gör dom inte det.. Då får man trycka in dom igen och försöka vända rätt. 

Ibland är det tre ihoptrasslade trillingar. Och det finns ingen som kan lära en innan. Man måste bara vara lugn och metodisk. Arbeta tillsammans med tackan och hennes värkar. Känna efter vad man gör. Jag kan inte förklara på något annat sätt. Det handlar mycket om känsla. 


är tackan trött behöver du hjälpa till att plocka bort hinnor från mulen och torka lammet torrt. Är det häsigt och bubblar i bröstet har det svalt fostervatten och det kan låta brutalt men då måste man ta det i bakbenen och gunga det. Upp & ner. Så överflödigt fostervatten rinner ut. 


.. fortsätter imorn. 💙🐑

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-12-15 23:52:43

Tack snälla för alla tips, kanon! 🙏🏻 Ser fram emot fortsättningen. 😊👍🏻

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela