carolinharnesund.blogg.se

Bor i ett rött litet torp på ett berg mitt i dom Västgötska skogarna. Lever ett lugnt & stilla liv med mina djur. 🌲🌾

Får-året fortsätter.. 💙🐑

Publicerad 2016-12-28 08:31:35 i Lantliv,

När lammen väl kommit ut, man har känt igenom tackans juver och eventuellt avlägsnat vaxpropparna som kan bli i spenen, och allt har gått väl.. Dom är torra och man vet att dom har fått i sig råmjölk. Då brukar jag stalla in mammorna med sitt/sina lamm i en egen liten box i BB-avdelningen. Lösa grindar är guld värda! Smidiga att ta isär och flytta som man vill. Inne i boxen har tackan en löstagbar hökrubba & en vattenhållare med hink i så man inte riskerar att lammen druttar i. Och lammen har ett litet hörn med värmelampa. Efter ett dygn börjar tackan få kraftfoder igen. Sen får mamma & kotte lära känna varandra ifred i någon vecka. Lite längre om det är två lamm. 




Det är här någonstans det brukar bli mest jobb för min del. I regel lammar tackor på dagen men jag tittar ändå alltid till dom sen kväll, natt & tidig morgon. Och är det som förra året då jag fick nästan bara trillingar kommer vi till det ljuvliga småbarnslivet med välling & nappflaskor. Oftast är det en trilling som maten inte räcker till och den blir då väldigt snabbt svagare än sina syskon. I våras hade jag elva napplamm. 




Det var lite körigt stundtals men då kom min sambo hem med vad som nog är den bästa present jag fått. En lammbar. En hink med tuttar på helt enkelt.  

En fantastisk uppfinning. Såklart hade jag två lamm som envisades med nappflaska och minsann inte tänkte snutta på någon dum hink men då är det ju bara mysigt. 


Sen växer dom fort som sjutton. Man nappar, ger selen, bygger en lammkammare där bara lammen kommer in och kan få foder, ger selen och myser massor. Dom får komma ut för första gången. Dom busar, springer & näar istället för att bräka. Man är så himla trött, det är arbete som ständigt börjar om så fort man är klar i ena änden. Och det är så otroligt mysigt och lätt den bästa tiden på får-året. 💙 




I början får dom komma in om nätterna och vara ute på dagarna tills det blir varmt och gott ute. Innan dess ska alla avmaskas, öronmärkningar ska stämma & vara på och man ska tänka på att fåren aldrig börjar sin utevistelse i den hagen dom var i sist förra året. Och helst ska dom inte gå i en hage mer än en gång per år i och med parasitbördan. 


Det är nu den lite slappare tiden för fårbonde börjar. Man kollar över staket, gör eventuellt nya hagar och håller koll på djuren & vattnet. Men man slipper allt det där släpet med att ströa så ofta. Bära och skura vattenhinkar. Man kan börja trappa ner lammvällingen och bara fortsätta njuta av lammen som nu vuxit mycket och man börjar kunna se riktiga små personligheter. 💙




Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-01-07 01:37:02

Tack snälla för dina tips! Jag ska spara dem! 🙏🏻😍

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-01-07 01:37:03

Tack snälla för dina tips! Jag ska spara dem! 🙏🏻😍

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela