carolinharnesund.blogg.se

Bor i ett rött litet torp pĂ„ ett berg mitt i dom VĂ€stgötska skogarna. Lever ett lugnt & stilla liv med mina djur. đŸŒČđŸŒŸ

They are here.. đŸŒâœšđŸ‘đŸ’•

Publicerad 2017-04-18 22:02:17 i Lantliv,

Ända sen det sista lammet var fött har man lĂ€ngtat efter att dom nya ska födas. 


Det Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ mĂ€rkligt. Det Ă€r mycket jobb, man sover aldrig kĂ€nns det som och Ă€ndĂ„ Ă€r det sĂ„ vĂ€rt det. ✹

Min dröm Ă€r att jobba med det hĂ€r. Och med dröm menar jag mitt mĂ„l och att jag kommer dit. Jag arbetar för det varje dag. 

Min morgon var lite körig. Andreas Ă€r hĂ€r & jobbar i Sverige sĂ„ han tittade till dom vid sex. Han vĂ€ckte mig innan han Ă„kte och sa att allt Ă€r lugnt dĂ€r ute. Jag kom upp vid Ă„tta och gjorde kaffe & strosade ut i trĂ€tofflor med koppen i nĂ€ven. 

Greta Ă€r i full vĂ€rk och ett pyttelitet huvud syns. Jag springer sĂ„ vĂ€l det gĂ„r pĂ„ en gĂ„rdsplan i sten med trĂ€skor in, dyker i lagĂ„rdsoverallen & stövlarna. Kommer ut igen och nummer ett har landat. Ett litet tacklamm. Nummer tvĂ„ kommer. Och jag ser nummer tre pĂ„ gĂ„ng. 

Mamma Greta Àr inte alls imponerad av att jag vill kÀnna efter sÄ till slut lyckas jag locka in henne i en lammbox. HÄller fast henne och jag inser att sista lammet ligger med böjda armbÄgar och motar varje gÄng hon krystar. Hinnan har spruckit och vi pratar om sekunder. Lyckas gÄ in och fÄ tag pÄ tvÄ smÄ krokiga ben, rÀtar, drar och fÄr ut en liten kille. Jag Àr nÀstan sÀker pÄ att han Àr förlorad. Torkar bort hinnor och fÄr en liten nys. Slungar honom & börjar torka. Mamma blev intresserad & jag fick i honom en spruta rÄmjölk.

Alla tre mĂ„r fint. ❀ Jag pustar ut. 


DĂ„ mĂ€rker jag att Agda fĂ„r vĂ€rkar. Vi kĂ€mpar ihop sĂ„ gott det gĂ„r. En liten nos dyker upp. Agda arbetar allt vad hon kan och inget hĂ€nder. Till slut drar jag ut en liten tjej som Agda tar hand om. RĂ€tt snart kommer nĂ€sta. Som inte heller vill komma ut sjĂ€lv. Det Ă€r en liten kille som ligger bak och fram. Jag puttar in honom ur kanalen och vĂ€nder rĂ€tt. NĂ€r Agda har en ny, vĂ€ldigt klen vĂ€rk, drar jag. Ut kommer han. Men hon vill inte riktigt ha honom. 

Det ser kanske lite brutalt ut. Men efter det godkĂ€nde hon honom. 💙



Skriv inlĂ€ggstext 

Skriv inlĂ€ggstext 

Till slut blev alla tre en liten familj. đŸ’›đŸŒđŸ‘


Det hade inte gjort mig sĂ„ mycket med ett litet napplamm inne. Men bĂ€st för dom Ă€r ju att vĂ€xa upp med mamma och syskon. 

Jag ska försöka hĂ„lla lite liv i bloggen nu nĂ€r jag har nĂ„got att berĂ€tta. ✹

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-04-19 07:36:16

Hur i halva livet klarar du av det???? Jag Ă€r djupt imponerad💙💜💛💚

Postat av: Liipet ;)

Publicerad 2017-04-19 12:51:33

Fasen vilken start pÄ morgonen och vilket jobb ni gjorde! Men typiskt att tvÄ tackor behöver hjÀlp typ samtidigt, tur dom har dig. Fick du i dig nÄgon frukost ens? Det dÀr med sömn saknar jag nÄgot grymt nu. SpÀdbarn Àr ingenting i jÀmförelse (som jag minns det..) dom har man ju i sÀngen liksom. Att stÀlla klockan, vispa vÀlling, klÀ pÄ sig, gÄ ut i mörkret och kylan och mata. Och sen gÄ in och stÀnga av hjÀrnan igen för att försöka somna.. Aa, mitt psyke tÄl det inte riktigt men samtidigt Àr det ju det hÀr livet jag vill leva och jobbar för.
Aja, svammel. :P
Du Àr grym!

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela